iselinmathilde -

For snart ett år siden strikket jeg denne genseren, inspirert av en fra Baum und Pferdgarten som jeg hadde sett et nydelig bilde av på Instagram. Jeg visste ikke hva slags garn den var lagd av, men jeg regnet med det var en mohairblanding, og det hadde jeg rett i.

www.danielstjerne.com
Bilde tatt fra nettsiden til Baum und Pferdgarten.

Jeg har fått spørsmål om oppskriften, og her kommer den.

Jeg strikket min av Pickles Silkmohair og Drops Alpaca, men det går nok helt fint å bruke samme garn som til Skappelgenser. Mohair gir den dog det fluffye uttrykket, som alpakka ikke gir. 

Ermer:

Legg opp 32 masker på pinne nummer 5. Strikk 10 cm vrangbord, 2 rett 2 vrang, fram og tilbake. Skift til pinne nummer 6, øk 8 masker jevnt fordelt. Strikk rillestrikk. Øk 1 maske 2 masker fra kanten på hver side, hver fjerde rille, til 56 masker. Strikk til ønsket lengde, ermet mitt måler 39 cm. Fell av.

Forstykke:

Legg opp 86 masker på rundpinne nummer 5. Strikk 6 cm vrangbord, 2 rett 2 vrang. Skift til pinne nummer 6 og øk 10 masker jevnt fordelt. Strikk rillestrikk. Rett før ønsket lengde legges 10 masker midt på (43 masker inn i arbeidet) på en hjelpepinne. Strikk hver side ferdig hver for seg, og fell en maske i hver runde ved halsen i 4 omganger. Strikk etter hvor dyp du ønsker halsen, min målte 55 cm til slutt. La maskene ligge på pinnen. Strikk bakstykket likt, men uten å felle til hals. Bakstykket mitt ble noen cm lengre enn forstykket, men det gjorde lengden mer jevn. 

Montering:

Mask sammen 28 masker på hver side på skuldrene. Bruk en liten rundpinne 5, sett resten av maskene på den, inkludert maskene på hjelpepinne. Plukk opp masker du har felt rundt halsen. Du skal til sammen ha 80 masker. Strikk vrangbord i 12 cm, fell av rett over rett og vrang over vrang litt løst. Sy sammen genseren i overgangene. Sy sammen ermer, sidene og sy fast ermene. Jeg brukte attersting. 

Dette er en onesize, siden jeg bare har strikket den til meg selv, og jeg ikke skal selge mønsteret. Men jeg tror nok den passer greit til fra XS-L. På modellen ser du jo hvor baggy den skal være. 

Bare spør hvis du lurer på noe, og lykke til hvis du skal strikke den!

Jeg er litt treg på årskavalkaden, vi nærmer oss jo januars siste dager allerede. Men etter å ha hørt på podcasten til Marthe og Marthe som het "Nye nøster og nytt år", tenkte jeg at jeg skulle ta en liten oppsummering også. Etter å ha sett gjennom blogginnlegg gjennom året (irriterende at jeg har vært dårlig på å oppdatere om hvert strikkeprosjekt), har jeg talt meg frem til 17 gensere og jakker strikket i 2015. Da altså både til meg selv, noen herregensere og barnegensere. Mesteparten var til meg selv, selvfølgelig. I tillegg til de 17 genserne og jakkene, har jeg strikket 7 kofter i 2015. På nesten alle fikk jeg hjelp med sy og klipp, og noen andre småplukk som skuldermasking og stolpestrikking, men mesteparten av jobben var jo gjort av meg, da. 

Noen favoritter opp gjennom året:

Mariuskofta som var den første jeg gjorde ferdig, er min absolutte koftefavoritt av alle jeg har strikket så langt. Jeg elsker fargene, og så er den ikke så tight som Nancykofta mi. Denne er jo strikket av herreoppskriften. Lua er forresten også en favoritt, jeg strikket den av Alpakka Silke i sommer.

Helt uventet ble Skappelgenseren en favoritt. Jeg hadde først strikket en Dorthegenser med v-hals av dette garnet, så rekket jeg den opp og strikket en vanlig Skappelgenser i stedet. Skal jeg være ærlig, så syns ikke jeg den originale Skappelgenseren er veldig stilig eller noe. Men den er stor, god og varm og det er liksom ikke så farlig med den. Jeg brukte den hele jula, og noen ganger sov jeg til og med i den. Jeg har så mange fine gensere som jeg ikke vil bruke med den store crossbodyveska jeg går med, siden den skaver på genseren når jeg går, og det blir nupper av å ha på jakke utapå. Men den her går det liksom greit med.

SONY DSC
Favoritt som jeg har strikket til noen andre. Denne ble så fin! Patentstrikk i nydelige farger. Jeg var forøvrig fornøyd med alle plaggene jeg strikket i julegave til barn i fjor, men det var liksom noe spesielt med denne.

Måtte ha med en rosa favoritt også! Denne var så gøy å strikke, gleder meg til å få brukt den igjen. Gleder meg også til mer rosastrikk, det tror jeg er min favorittfarge å strikke i.

Når det gjelder strikkeprognoser for 2016, er jeg sikker på at dette blir det store kofteåret. Enda større enn 7 kofter, altså. Jeg holder allerede på med to stykker, en til Emil og en til meg selv. Den til meg selv er jeg ganske sikker på blir en ny favoritt, for den er utrolig fin. Nå mangler jeg bare symaskinen så jeg kan sy selv. 

Hva er dine strikkeprosjekter i 2016?

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

Strikket denne lille, søte, røde dottejakka før jul, sammen med resten av julegavestrikkingen. Det var ikke en julegave, men en bursdagsgave til niesen min. Jeg syns dottestrikk er så utrolig fint, og de to jeg strikket i barnestørrelser er helt nydelige. Jeg har begynt på en ny dottejakke til meg selv i verdens fineste blåfarge, men den står på vent mens jeg strikker kofte. 

Jeg er godt inn i koftefeberen, og begynte i går på Setesdalkofta da jeg fikk pakke i posten fra Pickles. Jeg har faktisk hatt abstinenser på å strikke til meg selv. Sist jeg strikket noe til meg selv, var slutten av oktober. Det var en stakkars liten Mariuslue, for over to måneder siden. Etter det har det bare vært strikking til andre.

Etter at jeg har klart å venne meg av internettshopping, tror jeg pakker med garn er de eneste jeg oppriktig kan si gir meg lykke lengre. Det er liksom en pakke som fortsetter å gi lykke, siden du skaper plagg av det i timesvis etterpå. Har kjempelenge hatt lyst å prøve ut garnet Merinotweed fra Pickles, og nå blir det tre kofter i det garnet. Det blir en kofte i Pure Wool også, og så blir det en genser av Tweedy. Tenkte å kjøpe Silk Mohair fra Sandnes i tillegg, så det blir en stor og god genser av Tweedy. Ja, jeg er veldig, veldig glad i tweedgarn, sånn hvis du lurer. Jeg har allerede to gensere og en kofte i tweedgarn, og nå blir det fire til. Jeg vet faktisk ikke ennå hvilken kofte jeg skal strikke av fargen Melk og Fjellblomst (den hvite og den rosa), men jeg gleder meg til å ha en rosa kofte. Rosa er min favorittfarge å strikke!

For to dager siden ble jeg omsider ferdig med denne Mariusgenseren, som egentlig skulle være ferdig til pappas bursdag, en uke før jul. Men det er fordi jeg har dummet meg ut flere ganger med den, og jeg måtte rekke opp og gjøre om igjen flere ganger. Uansett frustrasjonene, ble jeg veldig fornøyd med den til slutt! Jeg elsker fargene, noe som er grunnen til at jeg kjøpte akkurat dette garnet, selv om det er så tynt. Lyset skinner jo gjennom den. Bunnfargen heter "Blåtind", noe som fikk meg til å tenke på pappa. Heldigvis passet den, så jeg slapp å gjøre noe om igjen.

Det er veldig koselig å strikke til andre når de blir glad for plagget, men nå gleder jeg meg veldig til å strikke til meg selv igjen. Jeg hadde bestilt kashmirgarn fra Storbritannia rett før jul, som jeg tenkte jeg skulle strikke sokker til meg selv av. Dessverre brukte de bare tre dager på å bli levert, og de ble sendt tilbake to dager før jeg kom tilbake fra juleferie. Så da må jeg vente en stund til jeg får strikket sokker. Ja, ja. Garnet kommer vel til slutt.

SONY DSC

SONY DSC

Ni Mariusluer ble det før jul. Den aller siste ble ferdig halv tre på julaften, derfor ble bildet tatt på kjøkkengulvet i stedet for utenfor. 

To luer i garnet Myk fra Sandnes, etter oppskrift fra Pickles. Den minste er ikke en barnelue, det er bare at den største er veldig overdrevet så den skulle bli skikkelig baggy.

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

Et sett strikket i Royal Alpakka fra Dale, etter oppskrift fra et hefte fra Sandnes. Strikket i størrelse 2 år. Det var mye pirk å strikke patentstrikk, på liten pinnestørrelse. Men jeg ble veldig fornøyd da den var ferdig, for det ser jo fint ut.

SONY DSC

Polargenser strikket fra heftet "norske ikoner" fra Sandnes Garn, strikket i Fritidsgarn. Den var strikket i størrelse medium, men lignet mer på størrelse extra large. Mottakeren ble like fornøyd likevel, han elsker store gensere. 

Fuzzy dottejakke strikket i Big Fuzz fra Pickles. Strikket i størrelse 2-4 år. Denne var gøy å strikke! Jeg elsker fargen, og dottene blir så fine på barnejakkene. 

Mariuskofte strikket i Drops Merino Extra Fine. Jeg var ikke helt fornøyd med kofta, siden mønsterfargen ble så mørk mot gråfargen. Kontrastfargen skulle egentlig være hvit, men da jeg fant turkisfargen fra Sandnes Garn, ble det endelig riktig. Med fine tinnknapper ble jeg veldig fornøyd med kofta til slutt. 

Holmenkollenkofta strikket i Pickles Extra Fine Merino, i størrelse 6 år. Jeg elsker dette merinogarnet, det er så utrolig lett, mykt og deilig. Var gøy å strikke en kofte som hadde mønster over hele seg. 

Jeg begynte julegavestrikkingen allerede i september, men jeg var ikke ordentlig ferdig før 27. desember. Selv om jeg fikk god hjelp fra både tanten og kusinen min! I tillegg til julegaver har jeg også strikket noen bursdagsgaver. Neste år tror jeg at jeg tar julegavestrikkingen i sommerferien, sånn at jeg ikke trenger å stresse den siste uka før jul.

Jeg skulle ønske jeg hadde tenkt på å strikke noen stygge (disse er jo kule) julegensere før jul. Elsker disse to, skal så strikke de til neste år. Tenker andre farger, og så hadde det vært fint å strikke de med raglanfelling i stedet for påsydde armer. De hadde vært veldig fine i hvit bunnfarge med rødt eller grønt som mønster. For jeg og kjæresten må jo selvfølgelig ha to like!

Jeg har sett flere pynte de ferdig innpakkede julegavene sine med julekuler eller granbar eller noe annet pynt. Hvor nydelig hadde det ikke vært med strikkede julekuler som pynt på julegavene? Blir jo som en ekstra julegave også. Det skal jeg strikke neste høst, og pynte alle julegavene med til neste år.

Dette er ting jeg skulle ønske jeg hadde tenkt på i år, men man kan jo ikke rekke alt. Nå holder jeg på med sluttspurten av julegavene. Jeg har ikke så mye igjen, men så er det jo heller ikke så mange dager igjen heller. Tenk at det bare er tre dager igjen til jul, da! Denne desemberen har vært veldig koselig, selv om jeg har kjent litt på stresset over å bli ferdig med strikkingen. Heldigvis er jeg så heldig at jeg får hjelp. Det er verdt det da, for så fornøyd har jeg aldri vært med julegaver før. Hjemmelaget er vellaget!

Herregud, det er allerede snart 8. desember! Jeg begynner å bli litt stressa over at tiden snevrer inn, og at jeg skal rekke å bli ferdig med alt. Jeg har ikke så veldig mye igjen av all den hemmelige strikkingen, jeg har begynt på det største prosjektet nå. Ellers er det en del småplukk igjen, men ikke alt trenger å være ferdig til julaften. Eneste problemet nå er at jeg faktisk begynner å bli litt lei, siden det er mye kjedelig strikking som gjenstår. Jeg klarer veldig ofte å holde motivasjonen oppe når plagget er til meg selv, men det er ikke til å putte under en stol at det er mye jobb for noen andre. Får bare håpe at de som pakker opp gavene fra meg i år blir fornøyde, og at jeg har skutt blink med fargevalgene. 

Jeg er ganske inne i julestemningen nå, jeg gleder meg til sneen kommer for fullt (den kom i går, men i dag var den borte igjen) og til litt julebaking, selv om vi ikke lager pepperkaker eller sånne ting lengre. Og til kjæreste kommer. Det gleder jeg meg aller mest til. Og til å være ferdig med all julegavestrikkingen og begynne på noe til meg selv igjen!

Ufoktober 2015 er ferdig for min del. Var en morsom utfordring fra Pickles, og jeg krysser virkelig fingre og tær for at jeg blir en av vinnerne! Jeg ble ferdig med fire av fem ufoer. Er egentlig mest fornøyd med å ha blitt ferdig med Mariuskofta mi, ti måneder etter jeg begynte på den. Nå er den siste knappen festet, og nå skal jeg ikke fikse noe mer på den. Jeg begynte å fikse på den i sommer, ved å rekke opp halskanten og knapphullstolpen. Så har den ligget en stund og ventet på knappene sine, som jeg begynte å sy på for en stund siden, men så fant jeg ut at knappestolpen var for lang. Det jeg gjorde denne måneden var å rekke opp knappestolpen, strikke ny stolpe og nytt belegg, og sy fast knappene. Skal jeg være helt ærlig, tror jeg faktisk Mariuskofta mi er favoritten i strikkeskapet. Det er noe med fargene på den, og så er jeg skikkelig stolt av den. Det var min aller første kofte, og den er jo skikkelig fin. Nå har jeg lyst å strikke en matchende lue av restegarnet fra kofta, men med litt variasjon i fargene. 

Jeg har strikket ferdig fem kofter nå, og av alle de så er det bare èn av de jeg ikke har hatt problemer med. Det er et utrolig komplisert plagg, og mye kan gå galt. Hos meg virker det ofte som at det blir feil med stolpene, så det er noe jeg må øve meg på. Så for dere som ikke strikker, det kan være utrolig gøy. Men noen ganger er det et sabla styr også!

Nå blir det en lang periode med lite eller ingen strikking til meg selv, jeg er i full julestrikkemodus nå. :)

Begynte å strikke på en helt vanlig Skappelgenser tidligere i høst, da jeg nettopp var begynt på skolen. Den ble med i ufoktober-konkurransen, og i går kveld ble jeg ferdig med den. Jeg strikket den av garn jeg kjøpte for ett år siden, som først var en Dorthegenser med v-hals. Jeg er egentlig ikke sååå fornøyd med genseren, jeg strikket så slurvete på slutten på forstykket, og det ser man ganske tydelig. Jeg er dessverre (og gudskjelov for det) ikke en perfeksjonist, og det tror jeg hjelper veldig på strikkelysten. Jeg rekker ikke opp for alt og ingenting, for det er det verste i verden å strikke noe om igjen. Det er uansett en veldig enkel genser, og kanskje det som ikke ser så pent ut jevner seg ut ettersom den strekker på seg. Jeg elsker uansett fargen, og genserne er gode og varme, og er gode til å skjule muffinskanten som stikker ut av dongeribuksa.

Poster hele ufoktober-strikkeriet litt senere!

Du vet når du har kjøpt et klesplagg, og den så skikkelig fin ut på butikken, men så kommer du hjem og bare "næh, denne var ikke noe fin på likevel", og så forsvinner den inn i skapet i all evighet? Den følelsen har jeg om denne kofta nå. Den ble ferdig i går, men det er liksom ikke noe halleluja-stemning. Den er så slaskete og passformen er kjemperar. I tillegg ser jeg jo nå at jeg ikke har strikket hele mønsteret engang, siden det stod bord på det siste segmentet. Jeg tror også knappestolpene ble for lange, og knappene jeg kjøpte er altfor små, så de detter ut av hullene hele tiden. Bah. Strikking er kjempemorsomt og belønnende, men sånne ting som det her er ganske frustrerende. Er andre koften på rad hvor jeg ikke får mønsteret i orden også. Men øvelse gjør jo mester, så jeg må nesten bare ta det som en erfaring. Og kanskje lese mønstrene litt mer nøye før jeg strikker i vei.

Denne måneden kjører Pickles konkurranse på Instagram som heter "Ufoktober2015". Jeg lærte nettopp selv at ufo står for "uferdige strikkede objekt". Konkurransen var å laste opp et bilde iløpet av oktober med dine uferdige strikkeprosjekt, for så å laste opp bilde av det ferdige plagget før oktober er over. Kul konkurranse, og virkelig en smart måte å få motivasjon til å bli ferdig med de plaggene som plutselig ikke var like interessante lengre.

Dette var mitt deltagelsesbilde. Jeg tror dessverre ikke jeg blir ferdig med alt, men det har jammen vært med på å sparke i gang motivasjonen. I tillegg holder jeg på med et annet plagg, som jeg ikke kan laste opp bilde av siden det skal bli en julegave. Ja, posene ved siden av ufoene er poser fulle av garn. Har tre plastposer, i tillegg til en stappfull filtpose med garn...likevel vil man hele tiden ha mer!

En av de nye Skappeloppskriftene. Første ufoen som ble ferdig.

Senjekoften jeg har strikket på en stund, den ble ferdig i går. Bilder kommer senere.

En helt vanlig Skappelgenser, strikker den av garn jeg kjøpte i fjor for å lage Dorthegenseren. Lager den skikkelig lang, skal ikke bli noe blærekatarr i vinter!

Det siste prosjektet er en Mariuskofte, som jeg vet jeg ikke får ferdig nå i oktober. Men jeg kan komme et stykke på vei, og det er alltids noe. Hvis jeg blir en av vinnerne i konkurransen, skal jeg kjøpe alpakkagarn og strikke en kofte til meg selv. I rosa.

Jeg kjøpte en oppskrift fra Mer Skappelstrikk, og lagde "spettet høyhalset genser". Jeg valgte samme farger som de hadde brukt i oppskriften, jeg syns Rust var en så fin kontrast til Pudderrosa. Surigarnet jeg brukte i genseren kjøpte jeg for ett år siden, og det har vært en Skappeljakke, en Skappelgenser strikket i bare Suri, og nå denne. Jeg er rimelig sikker på at den ikke blir rekket opp igjen, for denne genseren er jeg veldig fornøyd med! Tror det tok cirka en uke å strikke den, det var så godt å få strikke med pinne 7 inn i mellom all strikkingen på pinne 3 og 3,5. 

Det kommer en outfitpost med genseren på, jeg venter bare på å få bildene fra fotografen min. Nå prøver jeg å motivere meg til å gjøre skolearbeid til et fag som jeg aldri klarer å huske navnet på engang. Høy grammatikkfaktor, og høy snorkefaktor.

I dag er det ett år siden jeg dro innom Jens Hoff Garn & Idé på Trondheim Torg og kjøpte strikkepinner, garn og oppskrift på Skappeljakken! Skappeljakken rekket jeg opp for en god stund siden da, men skal strikke en ny Skappelgenser av det garnet iløpet av høsten. Så nå kommer en hel oppsamling av klær jeg har strikket dette året.

Mariajakken fra Skappelstrikk. Den første jakken jeg strikket, fordi jeg hadde ikke garn nok til den rosa Skappeljakken. Av en eller annen grunn valgte jeg brune farger, enda jeg så og si aldri går med brune klær. Denne jakken er en favoritt da, ikke fordi jeg syns den er så fin, men fordi den er stor og varm.

Skappeljakken. Jeg endte opp med å hate selve jakken, fordi den var så stor og formløs. Den skled ned fra skuldrene hele tiden, og jeg hadde strikket armene minst 20 cm for lange. Jeg elsker fargen da, så jeg skal lage en spettet, høyhalset Skappelgenser av Suri-garnet senere i høst. Minialpakkaen har blitt til noe annet.

Skappeljakken igjen, en mye lengre versjon til Emil. Strikket også lua han har på seg, en Skappellue i Pus-garnet til Du Store Alpakka.

Dorthegenseren med v-hals og kjærestegenseren fra Skappelstrikk. Dorthegenseren har blitt rekket opp, og holder på å bli noe annet. Kjærestegenseren var den første genseren jeg strikket til Emil.

Mariajakken i en kortere versjon fra Skappelstrikk. Planen var at det skulle bli en restegarnsjakke, men så måtte jeg kjøpe en del garn for å få den til. Tenker på den som "klovnejakken" min, bare fordi den er så fargerik og rar.

Dottegenseren fra Pickles. Mitt første strikkaplagg fra Pickles, etterfulgt av Dottejakken senere.

Nok en Skappelgenser, laget av bare Suri. Jeg har nettopp rekket opp denne igjen, jeg var så misfornøyd med den. Den blir til noe fint da, for jeg elsker fargen og kvaliteten på Suri fra Sandnes. En stor favoritt garnmessig, både på grunn av mykheten og fargen.

Den første kofta jeg gjorde ferdig, som jeg begynte på i januar og avsluttet i april. Den er ennå under konstruksjon da, jeg rekket opp halskanten og knapphullstolpen og strikket det på nytt. Det eneste som mangler nå, er å sy på knappene, så er den good to go. Jeg var ganske stolt da jeg hadde gjort denne ferdig, siden det er så mye jobb med kofter. Jeg holder på å gjøre ferdig kofte nummer fem nå, og satser på å få gjort ferdig to til før 2015 blir til 2016.

Jeg ble ferdig med Mariuskofta til Emil måneden etter, i mai. Jeg mistet motivasjonen fullstendig med den, siden mønsterdelen måtte klippes av og strikkes helt på nytt. Den sved, men man gjør aldri den feilen igjen.

Denne genseren elsker jeg! Strikket i Tweed og BabyAlpaca Silk av Drops. Gleder meg til å begynne å bruke den igjen.

Denne genseren lagde jeg oppskriften til selv etter å ha sett et bilde på Instagram av en genser fra Baum & Pferdgarten. Nå er genseren ute i butikkene, og min ligner faktisk ganske mye. 

Jeg elsker fargen på dottejakka! Det er en oppskrift og garn fra Pickles. Jeg har dottegenseren og dottejakka, og oppskriften på dottekåpa ligger klar, med garn i en enda vakrere farge enn jakka. 

En til genser i Tweed fra Sandnes, som jeg lagde på impuls fordi jeg hadde litt garn igjen fra flettegenseren.

Ponchoen som ble til fordi jeg hadde mye Minialpakka etter å ha rekket opp Skappeljakken. Denne koste jeg meg med å strikke, det var et morsomt plagg. Det beste? Null montering etter at den var ferdig, kun sy på knapper og feste tråder.

Emils andre Mariuskofte, strikket i Duo så den ikke skal være så varm. Jeg har forresten begynt på Mariuskofte nummer fire nå, det blir visst aldri nok.

Nancykofta jeg gjorde ferdig i juli. Jeg forelsket meg i den fordi jeg likte gulfargen på alpakkagarnet så godt. Den er en komplimentsanker når jeg har den på.

Line Langmo-genseren, som "alle" har strikket i år. Jeg fikk lyst å strikke den da jeg så en versjon i nydelige blåtoner, strikket i Drops Brushed Alpaca Silk, og jeg strikket den av noen nøster jeg hadde liggende. Den ble veldig kort, men jeg regner med den blir å strekke på seg med bruk.

Wow, det har visst blitt en del plagg gjennom året! I tillegg har jeg strikket flere Skappelgensere i gave, en babydress, utallige luer, og flere prosjekt underveis. Det blir spennende å se om strikkeentusiasmen holder seg, og det blir en lignende samling neste år.

Strikkeprosjekt fra det siste halvåret! Mange av de har jeg gjort ferdig de siste månedene. Jeg er ikke helt ferdig med den hvite kofta da, jeg må rekke opp halskanten og knapphullstolpen. I tillegg holder jeg på med enda en Mariuskofte strikket i Duo, og er snart ferdig med en genser i Tweed. Det beste med å strikke er å bli ferdig med et plagg og glede seg til å begynne på neste! Alle plaggene avbildet her er strikket i alpakka, forhåpentligvis blir det snart varmt nok til å strikke plagg i lettere garn som ikke er så varm. Nå prøver jeg å finne oppskrift på en genservest som jeg har lyst å strikke i Line fra Sandnes. Jeg må bare finne den perfekte oppskriften først! 

For noen uker siden scrollet jeg nedover Instagram som vanlig, og kom over et bilde fra The Fashion Guitar, hvor hun hadde på seg en fantastisk genser fra Baum & Pferdgartens AW 15-kolleksjon. Jeg studerte genseren litt, fant den på nettsiden deres. Fant ingen detaljer på hva slags materialer det var i genseren (jeg kan ikke kjøpe klær uten å sjekke innholdsfortegnelsen, det går bare ikke), men tenkte at det så ut som den bestod av mohair. Jeg hadde flere nøster med Silk Mohair-garn fra Pickles i en fantastisk blåfarge, og så fant jeg en farge fra Drops Alpaca som blandet seg fint med Picklesgarnet. Så brukte jeg inspirasjon fra andre gensere jeg har strikket, og lagde oppskriften selv. Resultatet ble ikke så verst, om jeg skal si det selv!

Det har vært litt shopping på nettsiden til Pickles, og jeg har allerede strikket ferdig årets første genser, som tok nøyaktig en uke å gjøre ferdig. En "Fuzzy dottegenser" laget av mohairgarn fra Pickles. Neste ut blir en orange genser i boblemønster, som er julegave til kjæreste. Det føles godt å ha prosjektene linet opp!

Jeg er ikke verdens flinkeste på planlegging og å gjøre ting i tide. Jeg er for eksempel alltid sent ute når vi skal med trikken, og må løpe ned bakken for å rekke den. Det var ikke annerledes med julegavestrikkingen i år. Jeg ble ferdig med den rosa genseren akkurat tidsnok til å få sendt den oppover til Finnmark. Ble en rosa Skappelgenser med matchende lue til guddatteren min, som jeg håper blir å passe etter hvert. Så strikket jeg en lilla og grå Skappelgenser med matchende lue til nevøen min. Da den ble ferdig, var det på tide å begynne med det jeg var mest spent og nervøs for; heldressen til baby. Jeg har aldri strikket noe lignende før, og det fikk jeg merke. Jeg mistet tellingen på hvor mange ganger jeg måtte rekke opp, eller gjorde dumme feil eller ble frustrert. På et tidspunkt slengte jeg strikkepinnene og alt på gulvet og ropte "nå orker jeg ikke mer!". Det skal ikke stå på dramatikken, hvis du lurte på det. Men den ble ferdig til slutt! Litt ujevn, med litt feil og uten hette. Men det er jo sjarmen med hjemmelaget? Sant? Sant? I tillegg strikket jeg en matchende lue i lilla og hvitt på flyplassen på vei sørover. Det ble julegaver, til tross for dårlig planlegging. Jeg har lyst å si det skal bli annerledes neste år, men da tror jeg at jeg lyver.

Jeg begynte å strikke for to måneder siden, og dette er resultatet så langt. Jeg kjøpte boken Skappelstrikk for å få tilgang på flest mulig oppskrifter. Ut fra det har det kommet Mariajakken, Kjærestegenseren, Dorthegenseren med v-hals og to Skappeljakker. Jeg har begynt på et nytt prosjekt nå da, som jeg syns er ganske spennende. Det har vært en skikkelig fin opplevelse å begynne å strikke, og ikke minst er det veldig spesielt å gå med et plagg man har laget selv! Den rosa Skappeljakken var den jeg strikket ferdig først, men den er litt demontert akkurat nå, fordi armene var for lange og den var sydd veldig dårlig.