iselinmathilde - hits

For snart ett r siden strikket jeg denne genseren, inspirert av en fra Baum und Pferdgarten som jeg hadde sett et nydelig bilde av p Instagram. Jeg visste ikke hva slags garn den var lagd av, men jeg regnet med det var en mohairblanding, og det hadde jeg rett i.

www.danielstjerne.com
Bilde tatt fra nettsiden til Baum und Pferdgarten.

Jeg har ftt sprsml om oppskriften, og her kommer den.

Jeg strikket min av Pickles Silkmohair og Drops Alpaca, men det gr nok helt fint bruke samme garn som til Skappelgenser. Mohair gir den dog det fluffye uttrykket, som alpakka ikke gir.

Ermer:

Legg opp 32 masker p pinne nummer 5. Strikk 10 cm vrangbord, 2 rett 2 vrang, fram og tilbake. Skift til pinne nummer 6, k 8 masker jevnt fordelt. Strikk rillestrikk. k 1 maske 2 masker fra kanten p hver side, hver fjerde rille, til 56 masker. Strikk til nsket lengde, ermet mitt mler 39 cm. Fell av.

Forstykke:

Legg opp 86 masker p rundpinne nummer 5. Strikk 6 cm vrangbord, 2 rett 2 vrang. Skift til pinne nummer 6 og k 10 masker jevnt fordelt. Strikk rillestrikk. Rett fr nsket lengde legges 10 masker midt p (43 masker inn i arbeidet) p en hjelpepinne. Strikk hver side ferdig hver for seg, og fell en maske i hver runde ved halsen i 4 omganger. Strikk etter hvor dyp du nsker halsen, min mlte 55 cm til slutt. La maskene ligge p pinnen. Strikk bakstykket likt, men uten felle til hals. Bakstykket mitt ble noen cm lengre enn forstykket, men det gjorde lengden mer jevn.

Montering:

Mask sammen 28 masker p hver side p skuldrene. Bruk en liten rundpinne 5, sett resten av maskene p den, inkludert maskene p hjelpepinne. Plukk opp masker du har felt rundt halsen. Du skal til sammen ha 80 masker. Strikk vrangbord i 12 cm, fell av rett over rett og vrang over vrang litt lst. Sy sammen genseren i overgangene. Sy sammen ermer, sidene og sy fast ermene. Jeg brukte attersting.

Dette er en onesize, siden jeg bare har strikket den til meg selv, og jeg ikke skal selge mnsteret. Men jeg tror nok den passer greit til fra XS-L. P modellen ser du jo hvor baggy den skal vre.

Bare spr hvis du lurer p noe, og lykke til hvis du skal strikke den!

Jeg er litt treg p rskavalkaden, vi nrmer oss jo januars siste dager allerede. Men etter ha hrt p podcasten til Marthe og Marthe som het "Nye nster og nytt r", tenkte jeg at jeg skulle ta en liten oppsummering ogs. Etter ha sett gjennom blogginnlegg gjennom ret (irriterende at jeg har vrt drlig p oppdatere om hvert strikkeprosjekt), har jeg talt meg frem til 17 gensere og jakker strikket i 2015. Da alts bde til meg selv, noen herregensere og barnegensere. Mesteparten var til meg selv, selvflgelig. I tillegg til de 17 genserne og jakkene, har jeg strikket 7 kofter i 2015. P nesten alle fikk jeg hjelp med sy og klipp, og noen andre smplukk som skuldermasking og stolpestrikking, men mesteparten av jobben var jo gjort av meg, da.

Noen favoritter opp gjennom ret:


Mariuskofta som var den frste jeg gjorde ferdig, er min absolutte koftefavoritt av alle jeg har strikket s langt. Jeg elsker fargene, og s er den ikke s tight som Nancykofta mi. Denne er jo strikket av herreoppskriften. Lua er forresten ogs en favoritt, jeg strikket den av Alpakka Silke i sommer.


Helt uventet ble Skappelgenseren en favoritt. Jeg hadde frst strikket en Dorthegenser med v-hals av dette garnet, s rekket jeg den opp og strikket en vanlig Skappelgenser i stedet. Skal jeg vre rlig, s syns ikke jeg den originale Skappelgenseren er veldig stilig eller noe. Men den er stor, god og varm og det er liksom ikke s farlig med den. Jeg brukte den hele jula, og noen ganger sov jeg til og med i den. Jeg har s mange fine gensere som jeg ikke vil bruke med den store crossbodyveska jeg gr med, siden den skaver p genseren nr jeg gr, og det blir nupper av ha p jakke utap. Men den her gr det liksom greit med.

SONY DSC
Favoritt som jeg har strikket til noen andre. Denne ble s fin! Patentstrikk i nydelige farger. Jeg var forvrig fornyd med alle plaggene jeg strikket i julegave til barn i fjor, men det var liksom noe spesielt med denne.


Mtte ha med en rosa favoritt ogs! Denne var s gy strikke, gleder meg til f brukt den igjen. Gleder meg ogs til mer rosastrikk, det tror jeg er min favorittfarge strikke i.

Nr det gjelder strikkeprognoser for 2016, er jeg sikker p at dette blir det store kofteret. Enda strre enn 7 kofter, alts. Jeg holder allerede p med to stykker, en til Emil og en til meg selv. Den til meg selv er jeg ganske sikker p blir en ny favoritt, for den er utrolig fin. N mangler jeg bare symaskinen s jeg kan sy selv.

Hva er dine strikkeprosjekter i 2016?

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

Strikket denne lille, ste, rde dottejakka fr jul, sammen med resten av julegavestrikkingen. Det var ikke en julegave, men en bursdagsgave til niesen min. Jeg syns dottestrikk er s utrolig fint, og de to jeg strikket i barnestrrelser er helt nydelige. Jeg har begynt p en ny dottejakke til meg selv i verdens fineste blfarge, men den str p vent mens jeg strikker kofte.

Jeg er godt inn i koftefeberen, og begynte i gr p Setesdalkofta da jeg fikk pakke i posten fra Pickles. Jeg har faktisk hatt abstinenser p strikke til meg selv. Sist jeg strikket noe til meg selv, var slutten av oktober. Det var en stakkars liten Mariuslue, for over to mneder siden. Etter det har det bare vrt strikking til andre.

Etter at jeg har klart venne meg av internettshopping, tror jeg pakker med garn er de eneste jeg oppriktig kan si gir meg lykke lengre. Det er liksom en pakke som fortsetter gi lykke, siden du skaper plagg av det i timesvis etterp. Har kjempelenge hatt lyst prve ut garnet Merinotweed fra Pickles, og n blir det tre kofter i det garnet. Det blir en kofte i Pure Wool ogs, og s blir det en genser av Tweedy. Tenkte kjpe Silk Mohair fra Sandnes i tillegg, s det blir en stor og god genser av Tweedy. Ja, jeg er veldig, veldig glad i tweedgarn, snn hvis du lurer. Jeg har allerede to gensere og en kofte i tweedgarn, og n blir det fire til. Jeg vet faktisk ikke enn hvilken kofte jeg skal strikke av fargen Melk og Fjellblomst (den hvite og den rosa), men jeg gleder meg til ha en rosa kofte. Rosa er min favorittfarge strikke!





For to dager siden ble jeg omsider ferdig med denne Mariusgenseren, som egentlig skulle vre ferdig til pappas bursdag, en uke fr jul. Men det er fordi jeg har dummet meg ut flere ganger med den, og jeg mtte rekke opp og gjre om igjen flere ganger. Uansett frustrasjonene, ble jeg veldig fornyd med den til slutt! Jeg elsker fargene, noe som er grunnen til at jeg kjpte akkurat dette garnet, selv om det er s tynt. Lyset skinner jo gjennom den. Bunnfargen heter "Bltind", noe som fikk meg til tenke p pappa. Heldigvis passet den, s jeg slapp gjre noe om igjen.

Det er veldig koselig strikke til andre nr de blir glad for plagget, men n gleder jeg meg veldig til strikke til meg selv igjen. Jeg hadde bestilt kashmirgarn fra Storbritannia rett fr jul, som jeg tenkte jeg skulle strikke sokker til meg selv av. Dessverre brukte de bare tre dager p bli levert, og de ble sendt tilbake to dager fr jeg kom tilbake fra juleferie. S da m jeg vente en stund til jeg fr strikket sokker. Ja, ja. Garnet kommer vel til slutt.

SONY DSC

SONY DSC





Ni Mariusluer ble det fr jul. Den aller siste ble ferdig halv tre p julaften, derfor ble bildet tatt p kjkkengulvet i stedet for utenfor.


To luer i garnet Myk fra Sandnes, etter oppskrift fra Pickles. Den minste er ikke en barnelue, det er bare at den strste er veldig overdrevet s den skulle bli skikkelig baggy.


SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

Et sett strikket i Royal Alpakka fra Dale, etter oppskrift fra et hefte fra Sandnes. Strikket i strrelse 2 r. Det var mye pirk strikke patentstrikk, p liten pinnestrrelse. Men jeg ble veldig fornyd da den var ferdig, for det ser jo fint ut.


SONY DSC



Polargenser strikket fra heftet "norske ikoner" fra Sandnes Garn, strikket i Fritidsgarn. Den var strikket i strrelse medium, men lignet mer p strrelse extra large. Mottakeren ble like fornyd likevel, han elsker store gensere.






Fuzzy dottejakke strikket i Big Fuzz fra Pickles. Strikket i strrelse 2-4 r. Denne var gy strikke! Jeg elsker fargen, og dottene blir s fine p barnejakkene.






Mariuskofte strikket i Drops Merino Extra Fine. Jeg var ikke helt fornyd med kofta, siden mnsterfargen ble s mrk mot grfargen. Kontrastfargen skulle egentlig vre hvit, men da jeg fant turkisfargen fra Sandnes Garn, ble det endelig riktig. Med fine tinnknapper ble jeg veldig fornyd med kofta til slutt.








Holmenkollenkofta strikket i Pickles Extra Fine Merino, i strrelse 6 r. Jeg elsker dette merinogarnet, det er s utrolig lett, mykt og deilig. Var gy strikke en kofte som hadde mnster over hele seg.


Jeg begynte julegavestrikkingen allerede i september, men jeg var ikke ordentlig ferdig fr 27. desember. Selv om jeg fikk god hjelp fra bde tanten og kusinen min! I tillegg til julegaver har jeg ogs strikket noen bursdagsgaver. Neste r tror jeg at jeg tar julegavestrikkingen i sommerferien, snn at jeg ikke trenger stresse den siste uka fr jul.


Jeg skulle nske jeg hadde tenkt p strikke noen stygge (disse er jo kule) julegensere fr jul. Elsker disse to, skal s strikke de til neste r. Tenker andre farger, og s hadde det vrt fint strikke de med raglanfelling i stedet for psydde armer. De hadde vrt veldig fine i hvit bunnfarge med rdt eller grnt som mnster. For jeg og kjresten m jo selvflgelig ha to like!


Jeg har sett flere pynte de ferdig innpakkede julegavene sine med julekuler eller granbar eller noe annet pynt. Hvor nydelig hadde det ikke vrt med strikkede julekuler som pynt p julegavene? Blir jo som en ekstra julegave ogs. Det skal jeg strikke neste hst, og pynte alle julegavene med til neste r.

Dette er ting jeg skulle nske jeg hadde tenkt p i r, men man kan jo ikke rekke alt. N holder jeg p med sluttspurten av julegavene. Jeg har ikke s mye igjen, men s er det jo heller ikke s mange dager igjen heller. Tenk at det bare er tre dager igjen til jul, da! Denne desemberen har vrt veldig koselig, selv om jeg har kjent litt p stresset over bli ferdig med strikkingen. Heldigvis er jeg s heldig at jeg fr hjelp. Det er verdt det da, for s fornyd har jeg aldri vrt med julegaver fr. Hjemmelaget er vellaget!











Herregud, det er allerede snart 8. desember! Jeg begynner bli litt stressa over at tiden snevrer inn, og at jeg skal rekke bli ferdig med alt. Jeg har ikke s veldig mye igjen av all den hemmelige strikkingen, jeg har begynt p det strste prosjektet n. Ellers er det en del smplukk igjen, men ikke alt trenger vre ferdig til julaften. Eneste problemet n er at jeg faktisk begynner bli litt lei, siden det er mye kjedelig strikking som gjenstr. Jeg klarer veldig ofte holde motivasjonen oppe nr plagget er til meg selv, men det er ikke til putte under en stol at det er mye jobb for noen andre. Fr bare hpe at de som pakker opp gavene fra meg i r blir fornyde, og at jeg har skutt blink med fargevalgene.

Jeg er ganske inne i julestemningen n, jeg gleder meg til sneen kommer for fullt (den kom i gr, men i dag var den borte igjen) og til litt julebaking, selv om vi ikke lager pepperkaker eller snne ting lengre. Og til kjreste kommer. Det gleder jeg meg aller mest til. Og til vre ferdig med all julegavestrikkingen og begynne p noe til meg selv igjen!



Ufoktober 2015 er ferdig for min del. Var en morsom utfordring fra Pickles, og jeg krysser virkelig fingre og tr for at jeg blir en av vinnerne! Jeg ble ferdig med fire av fem ufoer. Er egentlig mest fornyd med ha blitt ferdig med Mariuskofta mi, ti mneder etter jeg begynte p den. N er den siste knappen festet, og n skal jeg ikke fikse noe mer p den. Jeg begynte fikse p den i sommer, ved rekke opp halskanten og knapphullstolpen. S har den ligget en stund og ventet p knappene sine, som jeg begynte sy p for en stund siden, men s fant jeg ut at knappestolpen var for lang. Det jeg gjorde denne mneden var rekke opp knappestolpen, strikke ny stolpe og nytt belegg, og sy fast knappene. Skal jeg vre helt rlig, tror jeg faktisk Mariuskofta mi er favoritten i strikkeskapet. Det er noe med fargene p den, og s er jeg skikkelig stolt av den. Det var min aller frste kofte, og den er jo skikkelig fin. N har jeg lyst strikke en matchende lue av restegarnet fra kofta, men med litt variasjon i fargene.

Jeg har strikket ferdig fem kofter n, og av alle de s er det bare n av de jeg ikke har hatt problemer med. Det er et utrolig komplisert plagg, og mye kan g galt. Hos meg virker det ofte som at det blir feil med stolpene, s det er noe jeg m ve meg p. S for dere som ikke strikker, det kan vre utrolig gy. Men noen ganger er det et sabla styr ogs!

N blir det en lang periode med lite eller ingen strikking til meg selv, jeg er i full julestrikkemodus n. :)



Begynte strikke p en helt vanlig Skappelgenser tidligere i hst, da jeg nettopp var begynt p skolen. Den ble med i ufoktober-konkurransen, og i gr kveld ble jeg ferdig med den. Jeg strikket den av garn jeg kjpte for ett r siden, som frst var en Dorthegenser med v-hals. Jeg er egentlig ikke s fornyd med genseren, jeg strikket s slurvete p slutten p forstykket, og det ser man ganske tydelig. Jeg er dessverre (og gudskjelov for det) ikke en perfeksjonist, og det tror jeg hjelper veldig p strikkelysten. Jeg rekker ikke opp for alt og ingenting, for det er det verste i verden strikke noe om igjen. Det er uansett en veldig enkel genser, og kanskje det som ikke ser s pent ut jevner seg ut ettersom den strekker p seg. Jeg elsker uansett fargen, og genserne er gode og varme, og er gode til skjule muffinskanten som stikker ut av dongeribuksa.

Poster hele ufoktober-strikkeriet litt senere!



Du vet nr du har kjpt et klesplagg, og den s skikkelig fin ut p butikken, men s kommer du hjem og bare "nh, denne var ikke noe fin p likevel", og s forsvinner den inn i skapet i all evighet? Den flelsen har jeg om denne kofta n. Den ble ferdig i gr, men det er liksom ikke noe halleluja-stemning. Den er s slaskete og passformen er kjemperar. I tillegg ser jeg jo n at jeg ikke har strikket hele mnsteret engang, siden det stod bord p det siste segmentet. Jeg tror ogs knappestolpene ble for lange, og knappene jeg kjpte er altfor sm, s de detter ut av hullene hele tiden. Bah. Strikking er kjempemorsomt og belnnende, men snne ting som det her er ganske frustrerende. Er andre koften p rad hvor jeg ikke fr mnsteret i orden ogs. Men velse gjr jo mester, s jeg m nesten bare ta det som en erfaring. Og kanskje lese mnstrene litt mer nye fr jeg strikker i vei.

Denne mneden kjrer Pickles konkurranse p Instagram som heter "Ufoktober2015". Jeg lrte nettopp selv at ufo str for "uferdige strikkede objekt". Konkurransen var laste opp et bilde ilpet av oktober med dine uferdige strikkeprosjekt, for s laste opp bilde av det ferdige plagget fr oktober er over. Kul konkurranse, og virkelig en smart mte f motivasjon til bli ferdig med de plaggene som plutselig ikke var like interessante lengre.



Dette var mitt deltagelsesbilde. Jeg tror dessverre ikke jeg blir ferdig med alt, men det har jammen vrt med p sparke i gang motivasjonen. I tillegg holder jeg p med et annet plagg, som jeg ikke kan laste opp bilde av siden det skal bli en julegave. Ja, posene ved siden av ufoene er poser fulle av garn. Har tre plastposer, i tillegg til en stappfull filtpose med garn...likevel vil man hele tiden ha mer!


En av de nye Skappeloppskriftene. Frste ufoen som ble ferdig.


Senjekoften jeg har strikket p en stund, den ble ferdig i gr. Bilder kommer senere.


En helt vanlig Skappelgenser, strikker den av garn jeg kjpte i fjor for lage Dorthegenseren. Lager den skikkelig lang, skal ikke bli noe blrekatarr i vinter!

Det siste prosjektet er en Mariuskofte, som jeg vet jeg ikke fr ferdig n i oktober. Men jeg kan komme et stykke p vei, og det er alltids noe. Hvis jeg blir en av vinnerne i konkurransen, skal jeg kjpe alpakkagarn og strikke en kofte til meg selv. I rosa.







Jeg kjpte en oppskrift fra Mer Skappelstrikk, og lagde "spettet hyhalset genser". Jeg valgte samme farger som de hadde brukt i oppskriften, jeg syns Rust var en s fin kontrast til Pudderrosa. Surigarnet jeg brukte i genseren kjpte jeg for ett r siden, og det har vrt en Skappeljakke, en Skappelgenser strikket i bare Suri, og n denne. Jeg er rimelig sikker p at den ikke blir rekket opp igjen, for denne genseren er jeg veldig fornyd med! Tror det tok cirka en uke strikke den, det var s godt f strikke med pinne 7 inn i mellom all strikkingen p pinne 3 og 3,5.

Det kommer en outfitpost med genseren p, jeg venter bare p f bildene fra fotografen min. N prver jeg motivere meg til gjre skolearbeid til et fag som jeg aldri klarer huske navnet p engang. Hy grammatikkfaktor, og hy snorkefaktor.

I dag er det ett r siden jeg dro innom Jens Hoff Garn & Id p Trondheim Torg og kjpte strikkepinner, garn og oppskrift p Skappeljakken! Skappeljakken rekket jeg opp for en god stund siden da, men skal strikke en ny Skappelgenser av det garnet ilpet av hsten. S n kommer en hel oppsamling av klr jeg har strikket dette ret.


Mariajakken fra Skappelstrikk. Den frste jakken jeg strikket, fordi jeg hadde ikke garn nok til den rosa Skappeljakken. Av en eller annen grunn valgte jeg brune farger, enda jeg s og si aldri gr med brune klr. Denne jakken er en favoritt da, ikke fordi jeg syns den er s fin, men fordi den er stor og varm.


Skappeljakken. Jeg endte opp med hate selve jakken, fordi den var s stor og formls. Den skled ned fra skuldrene hele tiden, og jeg hadde strikket armene minst 20 cm for lange. Jeg elsker fargen da, s jeg skal lage en spettet, hyhalset Skappelgenser av Suri-garnet senere i hst. Minialpakkaen har blitt til noe annet.


Skappeljakken igjen, en mye lengre versjon til Emil. Strikket ogs lua han har p seg, en Skappellue i Pus-garnet til Du Store Alpakka.



Dorthegenseren med v-hals og kjrestegenseren fra Skappelstrikk. Dorthegenseren har blitt rekket opp, og holder p bli noe annet. Kjrestegenseren var den frste genseren jeg strikket til Emil.


Mariajakken i en kortere versjon fra Skappelstrikk. Planen var at det skulle bli en restegarnsjakke, men s mtte jeg kjpe en del garn for f den til. Tenker p den som "klovnejakken" min, bare fordi den er s fargerik og rar.


Dottegenseren fra Pickles. Mitt frste strikkaplagg fra Pickles, etterfulgt av Dottejakken senere.


Nok en Skappelgenser, laget av bare Suri. Jeg har nettopp rekket opp denne igjen, jeg var s misfornyd med den. Den blir til noe fint da, for jeg elsker fargen og kvaliteten p Suri fra Sandnes. En stor favoritt garnmessig, bde p grunn av mykheten og fargen.


Den frste kofta jeg gjorde ferdig, som jeg begynte p i januar og avsluttet i april. Den er enn under konstruksjon da, jeg rekket opp halskanten og knapphullstolpen og strikket det p nytt. Det eneste som mangler n, er sy p knappene, s er den good to go. Jeg var ganske stolt da jeg hadde gjort denne ferdig, siden det er s mye jobb med kofter. Jeg holder p gjre ferdig kofte nummer fem n, og satser p f gjort ferdig to til fr 2015 blir til 2016.


Jeg ble ferdig med Mariuskofta til Emil mneden etter, i mai. Jeg mistet motivasjonen fullstendig med den, siden mnsterdelen mtte klippes av og strikkes helt p nytt. Den sved, men man gjr aldri den feilen igjen.


Denne genseren elsker jeg! Strikket i Tweed og BabyAlpaca Silk av Drops. Gleder meg til begynne bruke den igjen.


Denne genseren lagde jeg oppskriften til selv etter ha sett et bilde p Instagram av en genser fra Baum & Pferdgarten. N er genseren ute i butikkene, og min ligner faktisk ganske mye.


Jegelsker fargen p dottejakka! Det er en oppskrift og garn fra Pickles. Jeg har dottegenseren og dottejakka, og oppskriften p dottekpa ligger klar, med garn i en enda vakrere farge enn jakka.


En til genser i Tweed fra Sandnes, som jeg lagde p impuls fordi jeg hadde litt garn igjen fra flettegenseren.


Ponchoen som ble til fordi jeg hadde mye Minialpakka etter ha rekket opp Skappeljakken. Denne koste jeg meg med strikke, det var et morsomt plagg. Det beste? Null montering etter at den var ferdig, kun sy p knapper og feste trder.


Emils andre Mariuskofte, strikket i Duo s den ikke skal vre s varm. Jeg har forresten begynt p Mariuskofte nummer fire n, det blir visst aldri nok.


Nancykofta jeg gjorde ferdig i juli. Jeg forelsket meg i den fordi jeg likte gulfargen p alpakkagarnet s godt. Den er en komplimentsanker nr jeg har den p.


Line Langmo-genseren, som "alle" har strikket i r. Jeg fikk lyst strikke den da jeg s en versjon i nydelige bltoner, strikket i Drops Brushed Alpaca Silk, og jeg strikket den av noen nster jeg hadde liggende. Den ble veldig kort, men jeg regner med den blir strekke p seg med bruk.

Wow, det har visst blitt en del plagg gjennom ret! I tillegg har jeg strikket flere Skappelgensere i gave, en babydress, utallige luer, og flere prosjekt underveis. Det blir spennende se om strikkeentusiasmen holder seg, og det blir en lignende samling neste r.











Strikkeprosjekt fra det siste halvret! Mange av de har jeg gjort ferdig de siste mnedene. Jeg er ikke helt ferdig med den hvite kofta da, jeg m rekke opp halskanten og knapphullstolpen. I tillegg holder jeg p med enda en Mariuskofte strikket i Duo, og er snart ferdig med en genser i Tweed. Det beste med strikke er bli ferdig med et plagg og glede seg til begynne p neste! Alle plaggene avbildet her er strikket i alpakka, forhpentligvis blir det snart varmt nok til strikke plagg i lettere garn som ikke er s varm. N prver jeg finne oppskrift p en genservest som jeg har lyst strikke i Line fra Sandnes. Jeg m bare finne den perfekte oppskriften frst!

For noen uker siden scrollet jeg nedover Instagram som vanlig, og kom over et bilde fra The Fashion Guitar, hvor hun hadde p seg en fantastisk genser fra Baum & Pferdgartens AW 15-kolleksjon. Jeg studerte genseren litt, fant den p nettsiden deres. Fant ingen detaljer p hva slags materialer det var i genseren (jeg kan ikke kjpe klr uten sjekke innholdsfortegnelsen, det gr bare ikke), men tenkte at det s ut som den bestod av mohair. Jeg hadde flere nster med Silk Mohair-garn fra Pickles i en fantastisk blfarge, og s fant jeg en farge fra Drops Alpaca som blandet seg fint med Picklesgarnet. S brukte jeg inspirasjon fra andre gensere jeg har strikket, og lagde oppskriften selv. Resultatet ble ikke s verst, om jeg skal si det selv!













Det har vrt litt shopping p nettsiden til Pickles, og jeg har allerede strikket ferdig rets frste genser, som tok nyaktig en uke gjre ferdig. En "Fuzzy dottegenser" laget av mohairgarn fra Pickles. Neste ut blir en orange genser i boblemnster, som er julegave til kjreste. Det fles godt ha prosjektene linet opp!







Jeg er ikke verdens flinkeste p planlegging og gjre ting i tide. Jeg er for eksempel alltid sent ute nr vi skal med trikken, og m lpe ned bakken for rekke den. Det var ikke annerledes med julegavestrikkingen i r. Jeg ble ferdig med den rosa genseren akkurat tidsnok til f sendt den oppover til Finnmark. Ble en rosa Skappelgenser med matchende lue til guddatteren min, som jeg hper blir passe etter hvert. S strikket jeg en lilla og gr Skappelgenser med matchende lue til neven min. Da den ble ferdig, var det p tide begynne med det jeg var mest spent og nervs for; heldressen til baby. Jeg har aldri strikket noe lignende fr, og det fikk jeg merke. Jeg mistet tellingen p hvor mange ganger jeg mtte rekke opp, eller gjorde dumme feil eller ble frustrert. P et tidspunkt slengte jeg strikkepinnene og alt p gulvet og ropte "n orker jeg ikke mer!". Det skal ikke st p dramatikken, hvis du lurte p det. Men den ble ferdig til slutt! Litt ujevn, med litt feil og uten hette. Men det er jo sjarmen med hjemmelaget? Sant? Sant? I tillegg strikket jeg en matchende lue i lilla og hvitt p flyplassen p vei srover. Det ble julegaver, til tross for drlig planlegging. Jeg har lyst si det skal bli annerledes neste r, men da tror jeg at jeg lyver.













Jeg begynte strikke for to mneder siden, og dette er resultatet s langt. Jeg kjpte boken Skappelstrikk for f tilgang p flest mulig oppskrifter. Ut fra det har det kommet Mariajakken, Kjrestegenseren, Dorthegenseren med v-hals og to Skappeljakker. Jeg har begynt p et nytt prosjekt n da, som jeg syns er ganske spennende. Det har vrt en skikkelig fin opplevelse begynne strikke, og ikke minst er det veldig spesielt g med et plagg man har laget selv! Den rosa Skappeljakken var den jeg strikket ferdig frst, men den er litt demontert akkurat n, fordi armene var for lange og den var sydd veldig drlig.